کارگردان حاضر در رویداد نمایشی «اربعین؛ فراتر از کلام» مطرح کرد
رضا چوپان: اجرای نمایش در پیادهروی اربعین، فرهنگ عاشورایی را گسترش میدهد
نمایش میدانی بزنگاه ابلیس در مرز شلمچه 2
نمایش میدانی بزنگاه ابلیس در مرز شلمچه 3
نمایش میدانی بزنگاه ابلیس در مرز شلمچه 4
نمایش میدانی بزنگاه ابلیس در مرز شلمچه 5
نمایش میدانی بزنگاه ابلیس در مرز شلمچه 6
نمایش میدانی بزنگاه ابلیس در مرز شلمچه 7
نمایش میدانی بزنگاه ابلیس در مرز شلمچه 8
نمایش میدانی بزنگاه ابلیس در مرز شلمچه 9
رضا چوپان میگوید: تولید اثر با توجه به ساختار دیداری و توجه به مؤلفههای مفهومی کار دشواری به نظر میآمد اما با توجه به اینکه بسیاری از مخاطبان خارجی هم در مسیر پیادهروی کربلا حضور دارند، اجرا به زبان بینالمللی پرفورمنس تأثیرگذارتر است. او باور دارد اجرای نمایش و آثار هنری با مضمون حماسه حسینی در مسیر پیادهروی اربعین، به گسترش یافتن فرهنگ عاشورایی کمک میکند.
به گزارش خبرنگار ایران تئاتر در اروند، ویژهبرنامه اجراهای نمایشی در قالب رویداد «اربعین؛ فراتر از کلام» در استانهای خوزستان، ایلام، منطقه آزاد اروند، کرمانشاه و کردستان توسط اداره کل هنرهای نمایشی طی روزهای 24 تا 26 شهریورماه 1401 برگزار میشود که در این ویژهبرنامه نمایشی، چهار گروه نمایشی از اروند به اجرای نمایشهای آیینی و مذهبی در مسیر زوار اربعین حسینی میپردازند.
نمایش میدانی «بزنگاه ابلیس» به کارگردانی رضا چوپان، تولید گروه نمایش پیچک از آبادان در حال اجرا برای زوار اربعین حسینی در مرز شلمچه است.
در این خصوص با محمدرضا چوپان نویسنده و کارگردان نمایش «بزنگاه ابلیس» گفتوگویی کردهایم که در ادامه میخوانید.
محمدرضا چوپان با بیان اینکه نمایش «بزنگاه ابلیس» فضایی مبتنی بر امپرسیونیسم دارد، میگوید: « نمایش ما لحظات وسوسه شیطان برای شلیک تیر به گلوی حضرت علیاصغر (ع) و لحظات بریده شدن سر امام حسین (ع) را به تصویر میکشاند.»
او میافزاید: « انتخاب این طراحی به دلیل نگاهی تازه به واقعه کربلا بود و میخواستم از دریچهای دیگر به این موضوع بپردازم. دریچهای که تقریباً در هیچ اثری تاکنون ندیده بودم.»
محمدرضا چوپان با اشاره به بیکلام بودن اجراها در رویداد «اربعین؛ فراتر از کلام» میگوید: «تولید این اثر با توجه به ساختار دیداری و توجه به مؤلفههای مفهومی کار دشواری به نظر میآمد و سعی کردم با استفاده از موسیقی و فرمهای مرتبط با اثر، به حد مطلوب برسم.»
این کارگردان که سالهای گذشته هم در پیادهروی اربعین آثاری تولید و اجرا کرده است، استقبال مخاطبان را بسیار پرشور توصیف میکند و ادامه میدهد: «با توجه به اینکه بسیاری از مخاطبان خارجی هم در مسیر پیادهروی کربلا حضور دارند، اجرا به زبان بینالمللی پرفورمنس تأثیرگذارتر است و من احساس میکنم اجرای «بزنگاه ابلیس» موفقیتآمیز بود.»
چوپان درباره دستاوردهای اجرا در مسیر پیادهروی اربعین میگوید: «بعد معنوی این رویداد بسیار عمیق است و تأثیرگذاری آن در این تجمع بزرگ و باشکوه میتواند جریانساز اتفاقاتی ماندگار در فرهنگ عاشورایی باشد.»
این کارگردان در پایان میگوید: «هر کس تلاش میکند در این ایام سهمی در خدمت به امام حسین(ع) داشته باشد و من هم با استفاده از هنر تئاتر و نمایش، کوشیدهام سهم کوچکی در این رویداد بزرگ داشته باشم. در «بزنگاه ابلیس»، سیده کوثر عقیلی بهمنشیر نژاد، امیرعلی داوودی، مونس رنجبری، نگار شمیلاوی، عبدالله سواریان، ساجد فرهانی، عسل قطب، ندا فرحانی، فاطمه حمیدی، سهیلا صبوحی، احلام عبادی، فاطمه مرشدبختیاری، علی عبادی، سهام عسکراوی، حامد عسکراوی، سعید عیاشی و ایلیا چوپان بهعنوان بازیگر و عوامل فنی مرا یاری کردند.»