در حال بارگذاری ...
یادداشتی به مناسبت هفته هنر و انقلاب

هنر انقلاب ضامن بقای اخلاق و انسانیت

ایران تئاتر_اروند، عبدالرضا سواعدی*: انقلاب اسلامی ایران را بی تردید باید یکی از مهم‌ترین وقایع پس از جنگ دوم جهانی دانست. تاثیر شگرف این حرکت مردمی بر جهان و علی الخصوص حرکت‌های حق طلبانه‌ی ملت‌های دربند نظام‌های دیکتاتوری،یکی از شاخص‌های این انقلاب بود.

حضور آحاد مردم در تظاهرات و راهپیمایی‌ها نشان از اتحاد ملت ایران در این عرصه بود. همراهی و مشارکت هنرمندان کشور با هموطنان خود نشان از نگاه تحول خواه هنرمندان داشت. هنرمندانی که در نظام شاه با سانسور و اختناق شدید در رابطه با تولید آثار هنری مواجه بودند،رای بر کنار گذاردن این حکومت دادند و به ثبت حرکت بزرگ انقلاب پرداختند. عکاسان و فیلمسازان و هنرمندان هنرهای تجسمی با حضور در کوچه و خیابان نقشی به یادماندنی در دفتر حوادث ایران بزرگ به یادگار گذاردند. پس از پیروزی انقلاب اسلامی و وارد شدن کشور به جریان‌های مختلف سیاسی و فرهنگی،هنرمندانی جوان به صف هنرمندان پیشکسوت پیوستند و آثاری با مضمون انقلاب اسلامی و تاثیر آن بر جامعه تولید کردند. تاسیس حوزه‌ی هنر و اندیشه اسلامی در سال ۱۳۵۸ که بعدها حوزه‌ی هنری نام گذاری شد،موید این نکته بود که انقلاب اسلامی،حرکتی فرهنگی بوده و با سایر انقلاب‌ها در جهان که صرفا جهت تغییر یک نظام به نظامی دیگر بوده،تفاوتی چشمگیر دارد. در این میان اما افرادی تندرو بودند که قصد تخریب و نابودی مظاهر فرهنگی و هنری را که نشان از تاریخ ایرانزمین است را داشتند که با فرمان تاریخ ساز پیر جماران حضرت امام(ره)مواجه شدند که در تاریخ هفتم اردیبهشت ماه ۱۳۵۸ فرمودند:« همه بدانند ما با تاریخ و فرهنگ و هنر کشورمان مخالف نیستیم. با هنرهای قبل از اسلام مشکلی نداریم. ما با مظاهر تمدن مخالف نیستیم. ما با سینما مخالف نیستیم. ما با فحشا مخالفیم » با شروع جنگ تحمیلی عراق علیه ایران بسیاری از هنرمندان انقلابی در کنار رزمندگان دلیر اسلام به ثبت لحظات تاریخی مقاومت جانانه‌ی ملت ایران پرداخته و بسیاری از آنان در حین ثبت لحظات جنگ به شهادت رسیدند. آثار تاثیرگذار آنان به واقع ترسیمی جاودانه از اهداف هنر انقلاب اسلامی بوده و هست. انقلاب اسلامی ایران و آثاری که بازتاب این حرکت وسیع بوده،ضامن بقای این جنبش بزرگ و مترادف اهداف انسان ساز این انقلاب می‌باشد. آثار هنرهای تجسمی،نمایشی،سینمایی انقلاب اسلامی موضوعاتی همچون مقاومت در برابر هر گونه یورش نظامی و سیاسی،اخلاق مداری انسان امروز،روشن ضمیری و آگاهی است. مضامینی که در هنر انقلاب تجلی پیدا می‌کند باید ضامن بقای اخلاق و انسانیتی باشد که در برابر سرمایه داری غرب و عقب ماندگی شرق قد علم کرده و مخاطب هنر دوست را با خود همراه سازد. اینگونه است که هنرمند خلاق انقلابی همچون شهید آوینی انسان معاصر را به تفکر و تامل بیشتر در هنر انسان ساز دعوت می‌کند. به یاد داشته باشیم این جمله‌ی حکیمانه‌ی حضرت امام را که « هنر عبارت است از دمیدن روح تعهد در انسان‌ها » و جمله‌ی بسیار زیبای مقام معظم رهبری که « هیچ تفکری تا زمانی که با هنر آمیخته شود،در جهان ماندگار نیست.

 

*عبدالرضا سواعدی متولد 1347 است. وی تئاتر را نزد اساتیدی همچون  نعمت الله لاریان و عبدالرضا حیاتی در سال 1362در اهواز  آموخت و از سال . 1370 با حضور در انجمن نمایش آبادان و نگارش نمایشنامه ی « باز هم آبادان » فعالیت خود را در زمینه تئاتر آغاز نمود .پاسخ ناپذیر 1372  ، نشانی 1373 ، نه همین لباس زیباست 1373 ، بازیگران صحنه ی خاموشی 1374 ، حکایت غمگنانه ی رفتن 1375 ، آدمک 1376 ، بچه گنجشک ها 1377 ، بخوان کرخه 1378 ، کاست هشت 1380 ، ستاره 1382 ، تنها یک گلوله 1383 ، بوارده ی شمالی 1385 ، شط شور 1386 ، عبدالمای 1389 ، سرخط خبرها 1390 ، تی 72 1391 ، عالیه 1392 ، گفتگوی خانوادگی 1393 ، فرنیچر 1396 ، سفید 1398 . سریال آبادان 64 - 1384 ، تله تاتر شط شور 1393 .بخشی از آثار این هنرمند فرهیخته می باشد وی هم اکنون مسئول واحد هنرهای نمایشی حوزه ی هنری انقلاب اسلامی آبادان است . 




مطالب مرتبط

نظرات کاربران