در حال بارگذاری ...
بازیگر خیابانی آبادان در گفت و گو با ایران تئاتر مطرح کرد

خیابان کسب و کار من است
بیشترین چیزی که در کار برای من اهمیت دارد مردم است

بهنام کاوه :در نمایش خیابانی نیازی به فروش بلیط یا آماده کردن دکور برای اجرا نیست. نمایش خیابانی در لحظه اتفاق می افتد و در همان اتفاق با یک موسیقی یا یک فریاد شروع میشود و مردم را دور خودش جمع می کند و جالب بودن این حرفه در این است که هر کس دوست داشت می ایستد و هر که نخواست قدم میزند و میرود و بسیار تفاوت های دیگر با تئاتر صحنه ای دارد.

یکی از بازیگران پرتلاش هنرهای نمایشی در زمینه خیابانی در شهرستان آبادان، بهنام کاوه است که سال ها در زمینه تئاتر خیابانی فعالیت دارد و مقام های مختلفی در جشنواره های استانی، ملی و بین المللی کسب کرده است با او گفت و گویی انجام داده‌ایم که می‌خوانید:

بهنام کاوه بازیگر نمایش خیابانی شهرستان آبادان گفت: حدود ۱۸ سال است فعالیت تئاتر دارم و تقریبا ۱۱ سال آن مختص تئاتر خیابانی می‌باشد گرچه همیشه و همه جا گفته ام خیابان کسب و کار من است.

کاوه افزود:من در ۵ دوره جشنواره تئاتر  فجر و سه دوره جشنواره تئاتر مقاومت و چندین جشنواره ملی و بین المللی حضور محکمی داشتم و خوشبختانه هر وقت شرکت کردم همراه با جایزه بوده است و در سال ۱۳۹۵ نمایش کوچ مقام نخست در بخش دفاع مقدس جشنواره فجر را از آن خود کرد.

بهنام کاوه اظهار کرد:نمایش جنگ زیر پوست من و مادرم در واقع یک نمایش بسیار رئال و واقعی بود از سرگذشت کودکی امین جوکار دوست عزیزم که ما به نمایش درآوردیم و در جشنواره فجر حضور پیدا کرد.نمایش جنگ زیر پوست من و مادرم در جشنواره فتح خرمشهر توانست مقام اول را کسب کند.

بهنام کاوه با بیان اینکه بیشترین چیزی که در کار برای من اهمیت دارد مردم است، خاطر نشان کرد: مشوق من در این حرفه معلم پرورشی آقای محمدی دوره راهنمایی بود و کمکم کرد برای معرفی من به اداره فرهنگ و ارشاد آبادان و در حال حاضر در آمد من از همین کار است.

این هنرمند آبادانی تأکید کرد تعداد نمایش هایی که طی این سالها انجام دادم خاطرم نیست خانواده تئاتری ها بدون تئاتر نمی توانند زندگی کنند یعنی باید زندگی کنیم هم تو صحنه و هم تو صحنه زندگی حضور داشته باشیم برای اینکه  بر روحیه بعضی ها بسیار مؤثر است.

بهنام کاوه از نقاط قوت و ضعف خودش برایمان گفت و افزود:بزرگترین نقطه قوت خودم را در پیگیری هایم میبینم،چه در زندگی و چه در هنر و نقطه ضعفم عدم حمایت از من و کارم است.

کاوه افزود:در نمایش ،من بیشتر سعی کردم از دل خاکم آبادان ، قبل از جنگ، در دوران جنگ و چه در حال حاضر ترانزیت هنری به کشور داشته باشم ، یعنی هر چه در دل مردم است را بصورت نمایش خیابانی نشان دهم.

کاوه از استقبال پرشور،عالی و  صمیمی مردم آبادان در تماشای نمایش خیابانی گفت و بیان کرد:من در طول ۱۱ سالی که تئاتر خیابانی کار کردم و حدود بیست یا سی اثر هنری اجرا کردم که همگی در آبادان بوده است .

در نمایش خیابانی نیازی به فروش بلیط یا آماده کردن دکور برای اجرا نیست. نمایش خیابانی در لحظه اتفاق می افتد و در همان اتفاق با یک موسیقی یا یک فریاد شروع میشود و مردم را دور خودش جمع می کند و جالب بودن این حرفه در این است که هر کس دوست داشت می ایستد و هر که نخواست قدم میزند و میرود و بسیار تفاوت های دیگر با تئاتر صحنه ای دارد.

بهنام کاوه تأکید کرد:نمایش خیابانی در بیست دقیقه اجرا میشود و اگر نمایش جذاب باشد رهگذر می ایستد و جذب می شود اما اگر ریتمش از دست کارگردان خارج شود تماشاچی رد می شود و میرود.

بهنام کاوه بازیگر و کارگردان تئاتر خیابانی در پایان این گفتگو بیان کرد: آرزو میکنم این روزها هر چه سریعتر بگذرد و اوضاع به روال عادی برگردد چرا که در طول این یک سال شیوع بیماری کرونا ما هیچ اجرایی نداشتیم و مهم اینکه انجمن تئاتر خیابانی که به تازگی تشکیل شده بود در وضعیت کرونا عضو گیری نداشتیم و اینکه بازهم از مردم آبادان بابت استقبال گرمشان از نمایش خیابانی ممنون هستم و از تمامی مسئولین که استقبال کمی از این هنر دارند گلایه مند هستم .

 

 

گفت و گو از: لیلا بیراتی 




نظرات کاربران