در حال بارگذاری ...
در گفتگو با کارگردان نمایش «دریا سرزمین ماهی هاست»

حضور عروسک های غول پیکر آبادان  با شعار شاد بودن و  احترام به طبیعت در بین مردم

فاطمه بحرینی : شرایط اجرا برای ما که گروه عروسکهای غول پیکر هستیم و داشتن  فضای باز و ارتباط مستقیم با تماشگر است  عدم حضور مخاطب به دلیل بیماری کرونا ، نحوه اجرای کار  را برای ما سخت و سخت تر کرد،نمایش خیابانی به واسطه ارتباط نزدیک و تنگاتنگ با مخاطب و نوعی انتقال سینه به سینه به عنوان یک جریان اجتماعی و انسان ساز مطرح است .

با فاطمه بحرینی،کارگردان نمایش های عروسک های غول پیکر آبادان و مسئول گروه هنری "خارک "در خصوص راهیابی نمایش "دریا سرزمین ماهی هاست"، کاری از گروه نمایشی "خارَک" که به جشنواره تهران مبارک راه یافته است مراحل فعالیت این گروه نمایشی  از آبادان را به گفتگو نشسته ایم که این صحبت های دلنشین را با هم مطالعه می کنیم.

به گزارش ایران تئاتر منطقه آزاد اروند،کارگردان نمایش "دریا سرزمین ماهی هاست" که با حضور عروسک های غول پیکر اجرا می‌شود در صحبت‌های اولیه خود به شرحی از تمرینات این گروه هنری پرداخت و گفت:  تمرینات گروه  از زمان نوشته شدن متن شروع شد، چون تقریبا نمایش با عروسک‌های غول پیکر در نوع خود جدید می‌باشد و نفرات گروه نمایشی در این زمینه، اکثرا تازه پا به عرصه فعالیت گذاشته‌اند به همین دلیل مدت تمرینات ما خیلی طولانی و از پایه شروع شد. که تمرینات ابتدایی عروسک گردانی را از مهرماه  امسال آغاز کردیم.

نقش کرونا در کار هنری شما چگونه بود؟

به دلیل شرایط قرنطینه، نبود محل تمرین و حامی با وقفه های زیادی مواجه شدیم و با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم کردیم .

حضور مخاطب در زمان اجرا را چگونه می دانید؟

شرایط اجرا برای ما که گروه عروسکهای غول پیکر بودیم و داشتن  فضای باز و ارتباط مستقیم با تماشاگر است عدم حضور مخاطب به دلیل بیماری کرونا، نحوه اجرای کار  را برای ما سخت و سخت تر کرد،نمایش خیابانی به واسطه ارتباط نزدیک و تنگاتنگ با مخاطب و نوعی انتقال سینه به سینه به عنوان یک جریان اجتماعی و انسان ساز مطرح است. وی افزود: کار کردن به این شیوه  ثابت کرد که تئاتر چون از دل جامعه برخاسته با شرایط حاکم برجامعه خودش را  تطبیق می‌دهد و عضو  جدایی ناپذیره آن محسوب می‌گردد.

در خصوص موضوع نمایش توضیح می دهید؟

موضوع نمایش  "دریا سرزمین ماهی هاست"درباره محیط زیست و اهمیت آب است همانطور که میدانید زبان قصه برای ما شیرین و دلچسب است  شیرینی و حلاوتش زمانی که با عروسک ها بیان شود بیشتر به جان می نشندچون در باور ما عروسک ها دوست و همدم کودکی ما هستند، راز دار و صادقند.

هدف شما از اجرای این نوع نمایش چه می باشد؟

این نمایش با عروسک های غول پیکر خارَک اجرا شد و قصد ما این بود که موضوع مورد نظر از زاویه  انسانی به مخاطب و ببینده گفته شود تا تاثیر بیشتری بر ذهن داشته باشد.

چه پیام هایی را در این نمایش موزیکال دنبال می کنید : این نمایش دو پیام کلی دارد به لحاظ موزیکال بودن و نحوه قصه سرایی که نویسنده انتخاب کرده 1- شاد بودن و در لحظه زندگی کردن 2- احترام به  طبیعت و نریختن زباله دیگر پیام آن محسوب می شود.

در خصوص داستان نمایش "دریا سرزمین ماهی هاست" کمی توضیح می دهید؟

داستان از یک گروه نمایش عروسکی می باشد که روای گروه  در زندگی شخصی  خود ،درگیر با دریا و تمیزی آب‌هاست. راوی تصمیم به روایت داستان زندگی خود می‌گیرد و....

زمان اجرای نمایش چقدر است؟

مدت زمان اجرای نمایش باتوجه به موزیکال بودن آن ، تقریبی مابین20 تا 22 دقیقه است.

حمایت ها را در بخش عروسکی چگونه می بینید؟امیدواریم بعد از راهیابی گروه خارَک به هجدهمین جشنواره عروسکی  "تهران مبارک "حمایت از گروه های نمایشی مستقل اتفاق بیافته تا شاهد روزهای پربارتر از درخت عروسکی اروند باشیم .قطعا حضور جشنواره ای مثل"تهران مبارک" که مختص بچه های عروسکی هست باعث رشد نمایشگرها می شود.علل الخصوص این دوره که همت آقای حاجیان با وجود مشکلات زیادی که پیش رو داشت ب نظر بنده خیلی پربارتر برای نمایشگرهای شهرستانی بود.

 در خصوص بازیگران و عوامل اجرایی نیز می شود توضیح دهید؟

نمایش دریا سرزمین ماهی هاست با 3 عروسک غول پیکر از مجموعه عروسک های غول پیکر اقوام ایرانی، کاری از گروه نمایشی "خارَک" می باشد که  با بازیگری و هنرمندی هنرمند خوش آتیه و با استعداد بومی زهرا مویسات و عروسک گردانی از جمله: سید حسن آلبوشوکه، نجمه شهیدی، رضا گله داری، اسما مویسات،  سید حسین آلبوشوکه و محمد علی بچاری به نمایش در می آید.همچنین گروه 4نفره؛ محمد ناصری، حسن خنفری، محسن خنفری و علی رضا عباسیان پور ،موسیقی آنرا بر عهده دارند.

آیا عوامل دیگری هم در کنار شما حضور داشتند؟

بله، گروه تصویر: علی ناصری، سامان علی نژادیان، گروه ساخت عروسکهای غول پیکر خارَک ،نویسنده : شراره طیار  ،کارگردان : فاطمه بحرینی ،دستیار کارگردان:رضا گله داری ،

مشاوره کارگردان: بهنام کاوه، شراره طیار  و طراح دکور:رقیه بابا احمدی بودند تا این فعالیت هنری برای نمایش آماده گردد  که همین جا جای دارد از همه عزیزان کمال تشکر و قدردانی داشته باشم.

 




نظرات کاربران