در حال بارگذاری ...
در سینما مهر آبادان ،

برگزیدگان دومین جشنواره استانی نمایش های کوتاه تئاتر شهر معرفی شدند

مین جشنواره استانی نمایش های کوتاه تئاتر شهر آبادان در حالی به پایان رسید که طی این مدت علاوه بر اجرای گروه های نمایشی ۴ کارگاه آموزشی، ۳ جلسه نقد و بررسی و مراسم تقدیر از پیشکسوت فرهنگ و هنر آبادان؛ اکبر سلمانی زمانی نیز برگزار شد.

 با حضور جمعی از اهالی هنر تئاتر و با حضور مسئولین فرهنگی منطقه، دومین جشنواره استانی نمایش های کوتاه تئاتر شهر، با اعلام نتایج در سینما مهر آبادان به کار خود پایان داد.
به گزارش ایران تئاتر منطقه آزاد اروند ،شامگاه روز 28 بهمن ماه پس از گذشت 6 روز؛ دومین جشنواره استانی نمایش های کوتاه تئاتر شهر آبادان در حالی به پایان رسید که طی این مدت علاوه بر اجرای گروه های نمایشی 4 کارگاه آموزشی، 3 جلسه نقد و بررسی و مراسم تقدیر از پیشکسوت فرهنگ و هنر آبادان؛ اکبر سلمانی زمانی نیز برگزار شد.
این جشنواره که در سه بخش مینیمال، صحنه ای و خیابانی به یاد زنده نام استاد «علی غلامی» برگزار گردید، با قرائت بیانیه ی هیأت داوران بخش های مختلف و اعلام نتایج به پایان رسید.
مهدی پرویش دبیر دومین جشنواره استانی نمایش های کوتاه تئاتر شهر آبادان در آئین اختتامیه و در جمع هنرمندان ضمن خرسندی از برگزاری دومین دوره از این جشنوراه در بخشی از سخنانش، گفت: من یک بازیگرم؛ من یک تئاتری ام و افتخار می کنم به این. شما هنرمندان آبرو و عزت تئاتر هستید. هرکجا بگویم یک تئاتری هستم ابتدا اسم بزرگان من می آید؛ استاد علی غلامی، یوسف جوکار، بهمن عیوق، محسن حاتمی نژاد عزیزان جان مرادقربانی، اکبر سلمانی زمانی و دیگر عزیزان عبدالرضا سواعدی، بهزاد وزیری، عبدالرضا ثامری و... همه شما عزت و آبروی هنرمندانی هستید که در این شهر  با دل و جان کار می کنند.
پرویش برگزاری این جشنواره با دست خالی را کاری بزرگ دانست و افزود: با قدرت خودمان و با هیچ، کاری کردیم که این جشنواره توانست خودش را پابرجا نگه دارد. تنها عاملی که توانست این جشنواره را برپا کند؛ همدلی و قدرت شما بود.

بیانیه هیأت داوران بخش تئاتر مینیمال دومین جشنواره استانی نمایش های کوتاه تئاتر شهر
هیأت داوران بخش تئاتر مینیمال دومین جشنواره استانی نمایش های کوتاه تئاتر شهر آبادان توجه شرکت کنندگان، متولیان و مدیران محترم را به این نکات جلب می نماید: 
1- نمایش کوتاه حاصل دغدغه های انسان معاصر است و در عصر سرعت، ارتباطات و دنیای مجازی، موفق ترین هنرمندان کسانی هستند که بتوانند در کم ترین زمان و با بهترین شیوه منظور خود را از رهگذر کلام و تصویر به بیننده منتقل کنند و در این نقطه است که شکل دیگری از تولید و اجرای تئاتر موسوم به تئاتر مینیمال آغاز و به حیات خود با قدرت ادامه می دهد. 
2- تئاتر همچون سایر هنرها، در هر اجتماعی یک ضرورت است و شأن هنرمندان تئاتر همواره و در تمام رخدادهای مربوط به آن، الزاما باید حفظ شود.
هیأت داوران بخش مینیمال دومین جشنواره نمایش های کوتاه تئاتر شهر آبادان، ضمن قدردانی از تلاش شبانه روزی و ارزشمند دبیر و ستاد برگزاری جشنواره در این وضعیت نامطلوب اقتصادی، اظهار امیدواری می کند همه ی ما خواهان عبور از وضعیت موجود و تلاش برای رسیدن به وضع مطلوب و در شأن تئاتر خوزستان و هنرمندان تئاتر آبادان باشیم.
3- در این جشنواره رده های سنی و تجربی متنوعی وجود دارد. هیأت داوران تمام گروه های شرکت کننده را دعوت می کند به تعامل، دیالوگ و گفت و گو با هم صنفان خود و استفاده حداکثری از اساتید و پیشکسوتان حاضر در جشنواره.
4- تلاش گروه های جوان نمایشی در بخش مینیمال جشنواره بسیار ستودنی و شایسته است و این گروه ها توانستند با ایجاز در طراحی و خلاقیت در بازیگری و نوآوری در کارگردانی لحظات نابی را در کم ترین زمان ممکن بر روی صحنه خلق نمایند و این آغاز راهی بزرگ برای پرورش هنرمندان خلاق و متفکر بر صحنه تئاتر خوزستان خواهد بود.
5- در پایان هیأت داوران برای امروز و همیشه توجه به تمرین های سخت و طولانی، توجه به مطالعه روشمند و مستمر، توجه جدی به مقوله مهم آموزش و کسب مهارت های لازم و تکنیک به روز و توجه ویژه به اندیشه و خلاقیت را به همه شرکت کنندگان سفارش می کند.
کامران مالکیان، قاسم علی صیادی و ساسان شکوریان هیأت داوران بخش مینیمال دومین جشنواره استانی نمایش های کوتاه تئاتر شهر

آرای هیأت داوران بخش مینیمال 
بخش بازیگری زن:
رتبه سوم: لوح تقدیر جایزه نقدی مشترک 
به خانم ها نازنین طاهری و زهرا بوشهری در نمایش (مغازه شایا)
رتبه دوم: لوح تقدیر جایزه نقدی به خانم بهاره جلیلیان در نمایش ( در داروخانه)
رتبه اول: دیپلم افتخار جایزه نقدی به خانم حدیث سعدی در نمایش (آگهی ازدواج)

بخش بازیگری مرد:
الف) تقدیر
هیئت داوران با اهدای لوح از بازیگر نمایش آگهی ازدواج آقای محمد عریان پور تقدیر به عمل می¬آورد.
رتبه سوم: لوح تقدیر جایزه نقدی به آقای محسن کنهی در نمایش (در داروخانه)
رتبه دوم: لوح تقدیر جایزه نقدی به طور مشترک
*آقای سهراب نباتی در نمایش (در ایستگاه راه آهن)
*آقای سینا دریا در نمایش (نامه عاشقانه)
رتبه اول: دیپلم افتخار جایزه نقدی به آقای مجید وفایی بازیگر نمایش (در ایستگاه راه آهن)

بخش کارگردانی:
رتبه سوم: لوح تقدیر جایزه نقدی به خانم شیرین سرلک در نمایش (داروخانه)
رتبه دوم: لوح تقدیر جایزه نقدی به خانم حدیث سعدی در نمایش (آگهی ازدواج)
رتبه اول: دیپلم افتخار جایزه نقدی به آقای مجید وفایی در نمایش (در ایستگاه راه آهن)
نوشته: 
هیأت داوران از نویسنده طرح (نامه عاشقانه) آقای امین خالدی با اهدای لوح تقدیر به عمل می آورد.
هیآت داوران:
کامران مالکیان، ساسان شکوریان، قاس معلی صیادی


هیأت داوران بخش خیابانی دومین جشنواره استانی نمایش های کوتاه تئاتر شهر
با احترام به برگزار کنندگان و با تشکر از حضور پرشور شرکت کنندگان در این جشنواره بیانیه خود را به شرح ذیل اعلام می دارد:
به نام آفریدگار هنر
نمایش خیابانی از قدیمی ترین گونه های هنرهای نمایشی است اما هنوز آنگونه که باید برای گروه های اجرایی شناخته شده نیست. آنچه که از اجراها تصور می شود این است که بعضی هنرمندان تئاتر خیابانی را کاری ساده و بی زحمت می پندارند که هر علاقه مندی ازعهده انجامش برمی آید؛ در حالی که کاری است دشوار و که نیاز به شناخت کامل عناصر ارتباطی، قدرت در بداهه گویی خلق لحظات ناب نمایشی، آشنایی با فرهنگ مردم کوچه و بازار و تحقیق در این زمینه را دارد. آنچه که بر دوش هنرمند تئاتر خیابانی است کوله ای پر از ابزار و آلات بازیگری نیست؛ تعهدی است که با خود در خیابان ها به دوش می کشد. وظیفه او بیان دردها و مشکلات روز مردم و جامعه است. او می تواند صدای یک ملت باشد. تئاتر خیابانی خود به سوی مردم می رود. رهگذران و عابران کلافه ای که خسته از روزمرگی به خانه برمی گردند را دقایقی سرگرم می کند، می خنداند، گفت و گو می کند آنها را به تفکر و تعمق وا می دارد و با حالتی بهتر به خانه می فرستد. خیابان سقف ندارد پس بازیگر می تواند هر چقدر می خواهد صدایش را بالا ببرد و فریاد بزند آنقدر که حرفش به گوش تمام جهان برسد. هنرمند تئاتر خیابانی باید بداند در کدام دوران و میان کدام آدم ها قرار است کلام خود و هنرش را پیاده کند. او با پای پیاده می تواند راه بلندی را طی کند. بایدها و نبایدهای زندگی بشر را بداند و برای اصلاح رفتارهای اجتماعی، فرهنگی و سیاسی جامعه اش بکوشد. حق و معنویت از دست رفته بشر را فریاد بزند و باطل را محکوم کند. کار او فقط طرح سوال نیست بلکه در بعضی موارد خود پاسخگو و پیشنهاد دهنده است و همه اینها مستلزم این است که هنرمند در وهله اول بداند تئاتر خیابانی چیست و چگونه باید باشد و برای ارتقاء هنرش به میان مردم برود، مطالعه کند، مطالبه کند و دل بسوزاند.
هیأت داوران حمیدرضا قطبی، مسعود زبیدی و طیبه نیک آزاد 

آرای هیأت داوران بخش خیابانی
طراحی بروشور
لوح تقدیر جایزه نقدی برای نمایش در ازدهام ذهن هایمان گمش کردیم آقای حسام میاحی 
طراحی لباس
لوح تقدیر جایزه نقدی برای طراحی لباس نمایش ماهک خانم شکیبا بویری از شهرستان امیدیه 
موسیقی
هیأت داوران با اهدای لوح و جایزه نقدی از گروه موسیقی شکنا در نمایش موج دریا از شهرستان ماهشهر تقدیر بعمل می آورد.
بخش بازیگری مرد:
تقدیر: هیأت داوران با اهدای لوح تقدیر از بازیگر پیشکسوت آقای بهروز صانعی به دلیل قرار گرفتن در کنار جوانان در نمایش ماهک از شهرستان امیدیه تقدیر بعمل می آورد.
رتبه سوم: لوح تقدیر جایزه نقدی به بازیگر نمایش فرزند جنایت آقای مصطفی تمیمی پور از شهرستان آقاجاری
رتبه دوم: لوح تقدیر جایزه نقدی به بازیگر نمایش ممد گمنام آقای سجاد طرفی نژاد از شهرستان آبادان اهدا می نماید.
رتبه اول: دیپلم افتخار جایزه نقدی به گروه بازیگران نمایش درگوشی از شهرستان آبادان آقایان فرخ روز فرهنگیان، جاوید یزدان دوست، مهدی خضیرچی و میلاد فرج مند اهدا می نماید.
بازیگری خردسال:
هیأت داوران لوح تقدیر و جایزه نقدی خود را به بازیگر خردسال خانم یگانه کشاورزی در نمایش فرزند جنایت از شهرستان آقاجاری اهدا می نماید.
کارگردانی:
رتبه سوم: لوح تقدیر، جایزه نقدی به کارگردان نمایش فرزند جنایت خانم بهار پور افشار از شهرستان آقاجاری
رتبه دوم: لوح تقدیر، جایزه نقدی به کارگردان نمایش ماهک خانم غزل بویری از شهرستان امیدیه
رتبه اول: دیپلم افتخار، تندیس جشنواره جایزه نقدی به کارگردان نمایش ممد گمنام آقای سجاد طرفی از شهرستان آبادان
طرح و ایده: 
رتبه سوم: لوح تقدیر جایزه نقدی به نویسنده طرح موج دریا آقای محمد جوهری از شهرستان ماهشهر
رتبه دوم: لوح تقدیر جایزه نقدی به نویسنده طرح  ممد گمنام آقای بهنام کاوه گویی از شهرستان آبادان
رتبه اول: دیپلم افتخار، جایزه نقدی به نویسنده طرح خیابانی آنها به آقای احسان نیک بخت از شهرستان باغملک
هیأت داوران حمیدرضاقطبی، مسعود زبیدی و طیبه نیک آزاد

به نام خالق هنر
بیانه هیات داوران دومین جشنواره استانی نمایش های کوتاه تئاتر شهر آبادان
نخست: بی شک تئاتر آبادان همیشه مدیون بزرگان و هنرمندان پیشکسوت خود در این عرصه است. هیات داوران این جشنواره بسیار خرسند هستند که در جشنواره ای قبول مسئولیت کردند که مزین به نام یکی از بزرگان عرصه نمایش آبادان یعنی مرحوم استاد علی غلامی بود. بی شک فقدان ایشان تا همیشه بر هنر این شهر نمایان خواهد ماند. امید که رهرو راه ایشان باشیم و با هنرمندان پیشکسوت کمی مهربان تر. هیات داوران ضمن آرزوی سلامتی برای هنرمندان پیشکسوت تئاتر شهر آبادان، مراتب تقدیر و تشکر خود را از زحمات جناب اکبر سلمانی زمانی در طول سالها مدیریت فرهنگی این شهر، اعلام می دارد.

دوم : 
هیات داوران دومین جشنواره نمایش های کوتاه تئاتر شهر، با ابراز خرسندی از حضور پرشور تماشاگران و هنرمندان در این جشنواره تاسف خود را از عدم وجود پلاتوی مجهز تئاتر در این مجموعه اعلام میدارد و امیدوار است هرچه زودتر پلاتویی مجهز برای این امر والای فرهنگی ساخته شود و این جز با همت و درک اهمیت تئاتر توسط مسئولان کلان،امکان پذیر نمی باشد.
سوم:
هیئت داوران با تحسین گروههای شرکت کننده جوان و پیشکسوت که در کنار هم به رقابت سالم و بدور از حاشیه در ایام جشنواره پرداختند متذکر می شود که عدم مطالعه علمی در زمینه تئاتر از مشخصه های بارز این جشنواره بود. لذا در عصر تکنولوژی و با در دسترس بودن کتب و فیلمهای تئاتر همواره گروهها باید خود را ملزم به دیدن و خواندن نمایند. این بدان معنا نیست که از روی دست دیگران به خلق آثار بپردازند. قطعا اولین و بزرگترین لذت در هنر نمایش، لذت خلق اثر هنری ست که توصیه می شود با نقد و تحلیل دریچه های جدید به روی آثارشان باز کنند. نه اینکه با کپی کردن این لذت ذایل کنند.
چهارم :
متاسفانه فقدان نمایشنامه نویسان توانمند و تربیت نسل نو در این جشنواره در بخش صحنه ایی کاملا مشهود میباشد لذا هیئت داوران پیشنهاد مینماید که تئاتر شهر آبادان برای برون رفت از این ورطه کلاسهای نمایشنامه نویسی و تحلیل نمایشنامه را با حضور اساتید فن چه اساتید شهر آبادان و چه اساتید بزرگ کشور برگزار نماید.  این خطه پر از قصه ها و ناگفته هاست از سنت تا مدرنیته، از مدرنیته تا سینما رکس.از جنگ تا بازسازی و قصه ها و باورهای مردم این سرزمین 

و اما سخن آخر
با تازه نفسان و نوظهوران عرصه نمایش،هنر جویان تئاتر برای رسیدن به درک این هنر ناب باید تلاش و کوشش مضاعف داشته باشند و از شکستها نهراسند و از پیروزیها مغرور نشوند. عمر گران باید صرف تمرین و ممارست و عشق ورزیدن به هنر شریف نمایش شود،  تا محرم اسرار شوید.
با آرزوی موفقیت روز افروزن 
هیات داوران دومین جشنواره نمایش های کوتاه تئاتر شهر شبنم زیرک قشقایی، علی حیدر ، 
ندا اعتمادی کیا

آرای هیأت داوران بخش صحنه ای
طراحی بروشور
تقدیر: لوح تقدیر جایزه نقدی به طراح بروشور نمایش زیرزمین آقای حسام میاحی از آبادان
بروشور برگزیده:
دیپلم افتخار، جایزه نقدی به طراح بروشور نمایش کافه پولشری آقای فربد ندایی فر از آبادان
طراحی نور: 
تقدیر: لوح تقدیر جایزه نقدی به طراح نور نمایش کافه پولشری آقای محمد عریان پور

برگزیده نور
دیپلم افتخار جایزه نقدی به طراح نور نمایش من یک مدآ هستم محمد یوسف علی زارع از شهرستان دزفول
طراحی لباس:
تقدیر: لوح تقدیر جایزه نقدی به طراح لباس نمایش عشق و آوار خانم ابتسام سگر از شهرستان آبادان
طراح لباس برگزیده: دیپلم افتخار، جایزه نقدی به طراح لباس کافه پولشری نجلا کنعانی از شهرستان آبادان
موسیقی: دیپلم افتخار، تندیس جشنواره و جایزه نقدی به نمایش گندم آقای میلاد بهداروندی از شهرستان شوشتر
گریم: هیأت داوران هیچ یک از گروه های شرکت کننده را برگزیده در این بخش نمی داند
طراحی صحنه:
تقدیر: لوح تقدیر و جایزه نقدی به طراح صحنه نمایش من یک مدآ هستم به آقای  امید بشیر ذرتی از شهرستان دزفول
طراحی صحنه برگزیده:
 تندیس جشنواره به همراه دیپلم افتخار و جایزه نقدی به طراح صحنه نمایش گندم آقای رضا موری از شهرستان شوشتر

بازیگری خردسال
لوح تقدیر، جایزه نقدی به خانم یاسمین فاضلی در نمایش عشق و آوار از شهرستان آبادان

بازیگری زن:
بازیگری سوم: لوح تقدیر، جایزه نقدی به خانم سمیه ابوالفتحی در نمایش گندم از شهرستان شوشتر
بازیگری دوم: لوح تقدیر، جایزه نقدی به خانم نجلا کنعانی در نمایش کافه پولشری از آبادان
بازیگری اول: تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به خانم سوسن بشیرذرتی در نمایش من یک مدآ هستم از دزفول
بازیگری مرد:
با تشکر از هنرمند و بازیگر پیشکسوت تئاتر خوزستان آقای محمد گلملگی آرای خود را در بخش بازیگری مرد به شرح ذیل اعلام می نماید:
بازیگری سوم: لوح تقدیر، جایزه نقدی به آقای سیدفخرالدین موسوی در نمایش خیر نبینی سعیده از رامهرمز
بازیگر دوم: لوح تقدیر جایزه نقدی به آقای جاوید یزدان دوست در نمایش سه جلسه تراپی از آبادن
بازیگری اول مرد: تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به آقای کریم حمدی از شوشتر
کارگردانی:
تقدیرکارگردانی: لوح تقدیر، جایزه نقدی خانم سوسن بشیرذرتی در نمایش من یک مدآ هستم از دزفول
سوم کارگردانی: لوح تقدیر، جایزه نقدی به آقای فربد ندایی فر در نمایش کافه پولشری از آبادان
دوم کارگردانی: لوح تقدیر جایزه نقدی به آقای خلیل ضرغام پوردر نمایش گندم از شوشتر
کارگردانی اول: هیأت داوران در این بخش هیچ یک از گروه های شرکت کننده را حائز رتبه نمی داند

نویسندگی:
با تشکر از آقای مرتضی شاکرم نویسنده نمایش گندم هیچ یک از گروه ها را حائز رتبه نمی داند
هیأت داوران: ندا اعتمادی کیا، شبنم زیرک قشقایی و علی حیدری

نویسنده: مینا میرسیوندی

 




مطالب مرتبط

نظرات کاربران