در حال بارگذاری ...

گزارشی از برگزاری دومین جشنواره استانی نمایش های کوتاه تئاتر شهر آبادان

تئاتر شهر بیست و چهارم بهمن ماه ساعت ۱۶ با اولین کارگاه نویسندگی توسط استاد« عبدالرضا سواعدی» آغاز و به ترتیب از ساعت ۱۸ تا ۲۱ و ۳۰، پنج گروه نمایشی به روی صحنه رفتند و دومین جشنواره استانی نمایش های کوتاه تئاتر شهر، رسما آغاز به کار کرد.

نیمه های شب بود که اتوبوس هنرمندان به سوی بوشهر حرکت کرد. یاران قدیمی و جوانتر هایی که می خواستند بدانند استاد «علی غلامی» که بود که نامش در تئاتر آبادان و بوشهر برای همیشه به یادگار ماند.
برگزار کنندگان دومین جشنواره استانی نمایش های کوتاه تئاتر شهر تصمیم برآن گرفته بودند تا شروع جشنواره را در دیار « علی غلامی» و بر مزار ایشان، آغاز کنند.
صبح بیست و سوم بهمن ماه، سالن اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر؛ بسیاری از هنرمندان این شهر آمده بودند تا با هنرمندان آبادان و گروه های شرکت کننده از سراسر استان خوزستان، یکی شوند و رسم عاشقی و نکوداشت استاد را در یک حرکت آوانگارد به جا آورند.
مراسمی در شأن نام او برگزار شد. بزرگان تئاتر بوشهر و آبادان و دوستداران علی غلامی با ادای احترام به نام و خاطره این هنرمند فقید، از او و خاطراتش گفتند و نامش را به نیکی یاد کردند.
سنج و دمام نوای این مراسم بود و پخش کلیپ هایی از زنده یاد غلامی حال و هوای جمع را دگرگون کرد. گاهی اشکی از گونه ای سرازیر می شد و گاهی لبخندی بر لبی نقش می بست.
خانواده  استادغلامی که در این محفل حضور داشتند از او گفتند و از خاطراتش.
مراد قربانی قائم مقام این جشنواره و یکی از هم قطاران دیرین مرحوم غلامی از دیگر سخنرانان که نه بلکه خاطره گویان این جمع بود. 
مهدی پرویش دبیر دومین جشنواره استانی نمایش های کوتاه تئاتر شهر و از شاگردان و نزدیکان علی غلامی اما احساسش را با ایراد این جملات بیان کرد: «سلام بوشهر؛ سلام دریا، سلام علی غلامی خیلی دلمون برات تنگ شده آقا خوبی؟ حالت خوبه ؟ این همه باور نکردیم رفتنتو، این همه عادت نکردیم به نبودنت اما حالا با این دل با این روحک سرگردان که دل نمیکند از سر قرار چه کنیم. مگر میشه باران ببارد و تو نیامده باشی که خود از جنس بارانی. سپید بودی؛ زلال، شفاف، صادق مثل تئاتر. روزهای رفته از ما گواه می دهند که رنج مانده در تن ما التیام ندارد چرا که بعد از هر اجرای تئاتر میان تماشاگران چشممان به دنبال شما میگردد و به شوق دیدن شما هر بار نمایشی روی صحنه میبریم اما دریغ و صد افسوس که جمعیت پر از تماشاگر ما علی غلامی ندارد ... بهانه میگیرم نه؟ میدانم که میدانی بیقرارم آقا جان ... آنقدر نیامدی که ما آمدیم. دست خودمان نیس بی بهانه دوستت داریم کاش می شد حالا که آمدیم تو را با خود می بردیم راهمان دور نیست تا دلهای مان یک نفس فاصله س. نفس بکش تو را با چشم دل می بینیم. تو را با چشم‌دل می خوانیم تو را با چشم دل می شنویم این بصیرت یادگار شماست برای ما در این هیاهوی میزانسن ها که دغدغه داشتی نسبت به هر کارکتری که خلق می کردی. بوشهر دوستت داشته باشیم ؟ یا ... بگذار دوستت داشته باشیم با تمام حسادتی که داریم جان ما در تن تو خفته است».

کار ارزشمند دیگری که هنرمندان بوشهری انجام داده بودند؛ چاپ چند اثر از هنرمند فقید تئاتر جنوب ایران علی غلامی در یک جلد با عنوان « دوربین گلی» بود که طی آئینی از آن رونمایی شد. 
سپس با حضور بر مزار استاد علی غلامی هنرمندان با او تجدید بیعت کردند و هنرمند موسیقی آبادان آقای « چهرازی» با شروه خانی حال همه را بهتر کرد.

آغاز جشنواره
تئاتر شهر بیست و چهارم بهمن ماه ساعت 16 با اولین کارگاه نویسندگی توسط استاد« عبدالرضا سواعدی» آغاز و به ترتیب از ساعت 18 تا 21 و 30، پنج گروه نمایشی به روی صحنه رفتند و دومین جشنواره استانی نمایش های کوتاه تئاتر شهر، رسما آغاز به کار کرد.
نمایش های عشق و آوار، کافه پولشری و سه جلسه تراپی هر سه از آبادان در بخش های صحنه ای و پلاتو شرکت کرده بودند و دو گروه دیگر نیز با آثار ممد گمنام و ماهک به ترتیب از آبادان و امیدیه در بخش خیابانی اجرا نمودند.
و در نهایت شب و پس از اتمام اجراها، نقد و بررسی آثار توسط کارشناس این بخش و از قدیمی های تئاتر آبادان« ایمان مصطفایی» با حضور گروه های شرکت کننده و دوستداران تئاتر تا پاسی از شب ادامه یافت.
نقد را تحمل  کنیم
اولین شب نقد و بررسی دومین جشنواره استانی نمایش های کوتاه تئاتر شهر آبادان برگزار شد و حاضرین در سالن که عمدتا از هنرمندان تئاتر استان بودند، به تحلیل و نقد 5 اثر اجرا شده در شب نخست جشنواره پرداختند.

در ابتدا دو نمایش خیابانی یک ممد گمنام نوشته بهنام کاوه گویی به کارگردانی سجاد طرفی نژاد از آبادان و نیز نمایش ماهک نوشته علیرضا داوودی به کارگردانی غزل بویری از شهرستان امیدیه و در ادامه و در بخش صحنه ای نمایش های عشق و آوار به نویسندگی و کارگردانی عبداله ندومی، کافه پولشری نوشته آلن وتر به کارگردانی فربد دانایی فر و در انتها نمایش سه جلسه تراپی به نویسندگی نغمه ثمینی و کارگردانی مهدی خضیر چی، آثاری بودند که مورد نقد و تحلیل قرار گرفتند در این میان به دلیل عدم حضور عبداله ندومی نویسنده و کارگردان نمایش عشق و آوار در این جلسه از گردونه نقد خارج و زمان به دیگر آثار تعلق گرفت.

حاضرین در سالن نظرات خود را پیرامون نمایش های اجرا شده با صاحبان اثر در میان گذاشتند. اولین شب از جلسه نقد و بررسی  خیلی آرام  و بدون بحث و تنش سپری نشد و مانند هر محفل نقد و بررسی حواشی خودش را نیز در پی داشت. 




مطالب مرتبط

نظرات کاربران