در حال بارگذاری ...
در شهرستان آبادان ،

تغییر در برگزاری و فراخوان نخستین مهرواره شاهنامه خوانی و نقالی راویان مهر

به همت گروه فرهنگی هنری آوای سخن مهر با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی منطقه آزاد اروند، فراخوان اولین «مهرواره شاهنامه خوانی و نقالی راویان مهر» در گروه سنی کودک و نوجوان منتشر شد.

حفظ هویت  برای یک ملت بسیار مهم است عزیزان. چرا که ملتی که هویت خود را از دست بدهد، در مشت بیگانگان آب می شود و از بین می رود. بیانات مقام معظم رهبری در تاریخ 98/2/30

شاهنامه، تاریخ داستانی ایران و حاوی قصه های ملی ایرانیان است و بی تردید ژرفای زبان پارسی، مدیون معماری حکیمانه ابوالقاسم فردوسی در برپایی کاخی رفیع از نظم در زبان فارسی است که سرفراز بر تارک فرهنگ ایرانی و اسلامی می درخشد. فرهنگ و هنر هرکشور تجربیات تاریخی و اجتماعی و آمال و آرزوهای هر سرزمین را روشن می سازد. تجلی ذوق و استعداد هر قوم را می توان در دستاوردهای هنری و فرهنگی جستجو کرد. احساسات ملی، وطن پرستی و دلبستگی و افتخار به ایرانی بودن یک هدف مشخص و عالی است که در سراسر شاهنامه مشهود است. در روزگار تنگ شدن عرصه  بر فرهنگ ملی و قومی و در دوران کشاکش«تهاجمات فرهنگی» پرداختن به آیین و سنت یک ضرورت برای حفظ «هویت ملی» خواهد بود.
گروه  فرهنگی هنری آوای سخن مهر با همکاری شهرداری و شورای  اسلامی شهر آبادان به منظور پاسداشت زبان پارسی، حفظ و ثبت میراث کهن ادبیات حماسی ایران زمین و بهره بردن از این دستاوردها برای بنیان هویت ملی با شعار شاهنامه خوانی فرصتی برای رشد فکری و فرهنگی و حماسی «نخستین مهرواره شاهنامه خوانی و نقالی راویان مهر» را در گروه سنی کودک و نوجوان بر گزار می کند.

بخش های مهرواره:
الف) شاهنامه خوانی (غیر رقابتی)
ستاد برگزاری مهرواره با هدف حفظ و پاسداشت زبان پارسی این بخش را با شرایط ذیل برگزار می نماید:
به منظور توجه به زبان و ادبیات ایران زمین، شرکت کنندگان در این بخش ملزم به خوانش صحیح اشعار (به صورت گفت و گو، آواز یا موسیقی یا بدون آن) هستند. منبع، کتاب شاهنامه فردوسی است. (بخش اجرای آوازی فقط برای شرکت کنندگان پسر می باشد.)        
رده سنی شرکت کنندگان در این بخش (دختران و پسران 12 تا 18 سال) می باشد.
ب) نقالی و روایتگری (غیر رقابتی)
ستاد برگزاری مهرواره جهت حمایت از علاقمندان و فعالان عرصه نقالی و روایتگری (انواع نقل های سنتی: موسیقایی، نمایشی و...) این بخش را به شرح ذیل برگزار می کند:
    اجراهایی که برگرفته شده از داستان های شاهنامه فردوسی است و در قالب گونه های مختلف نقل سنتی می پردازند.
    اجراهایی که با طرح قصه های جدید در قالب گونه های مختلف نقل سنتی به معاصر سازی الگوهای کهن می پردازند. 
    رده سنی شرکت کنندگان در این بخش (دختران و پسران 5 تا 18 سال)
پ) قصه گویی (رقابتی)
    کلاسیک (سنتی): قصه هایی از متون کهن ادبیات پارسی (شاهنامه، مثنوی و یا کلیله و دمنه) که توسط قصه گو به شیوه قصه گویی متداول (بدون ابزار) اجرا می شود.
    مدرن (نوآورانه): قصه هایی که به صورت گفت و گو، ترانه، آواز یا موسیقی یا بدون آن، با تصویر و سایر ابزارهای خلاق از متون کهن ادبیات پارسی (شاهنامه، مثنوی و یا کلیله و دمنه) توسط قصه گو اجرا می شود.
رده سنی شرکت کنندگان در این بخش (دختران و پسران 12 تا 18 سال) می باشد.
مدارک عمومی مورد نیاز بخش های مختلف مهرواره    
1-    فرم تکمیل شده تقاضای حضور
2-    چکیده سابقه هنری شرکت کننده
3-    یک قطعه عکس 4*3 متقاضی
4-    ارسال فیلم از اجرای اثر، مدت زمان 5 دقیقه به شماره واتساپ 09336314515(در بخش شاهنامه خوانی و نقالی)
5-    سه نسخه لوح فشرده حاوی فایل تصویری از اجرای اثر- حداکثر 15 دقیقه( (در بخش قصه گویی)
    (قید مشخصات شرکت کنندگان شامل نام و نام خانوادگی، سال تولد و شهر محل سکونت، در ابتدای ویدئوی ارسالی، الزامی است.)

گاهشمار مهرواره:
6-    مهلت دریافت آثار: 24 بهمن ماه 98 می باشد.
7-    فهرست آثار برگزیده 5 اسفند ماه 98 اعلام خواهد شد.
8-    تاریخ برگزاری مهرواره 15  و 16 اسفند ماه 98 خواهد بود.

شرایط و ضوابط:
1-    بازبینی آثار به صورت غیر حضوری (ارسال لوح فشرده) انجام خواهد گرفت.
2-    گروه فرهنگی هنری آوای سخن مهر در بهره برداری و انتشار آثار برگزیده و تولید شده آزاد است.
3-    دبیرخانه مهرواره به آثاری که فاقد کیفیت مناسب صدا و تصویر باشند و یا بعد از مهلت اعلام شده ارسال شده باشد ترتیب اثر نخواهد داد.
4-    شرکت کنندگان در بخش های مختلف مهرواره با ارسال اثر خود متعهد به پذیرش قوانین و سیاستگذاری های مهرواره هستند. عدم رعایت این قوانین به ویژه زمانبندی مهرواره موجب حذف آثار خواهد شد.
5-    ارسال مدارک به شکل کامل الزامی است. در صورت وجود نقص، تقاضای حضور ثبت نخواهد شد.
6-    (مدارک، عکس و فیلم های ارسالی)پذیرفته شده و نشده مسترد نخواهد شد.
7-    تعیین زمان و مکان اجرا بر اساس امکانات موجود صورت می گیرد و چنانچه موردی در فراخوان درج نشده باشد، موضوع از طریق استعلام علاقه مندان حضور در مهرواره و تصمیم ستاد برگزاری اعلام و اجرا خواهد شد.
10-مهلت ارسال آثار تمدید نخواهد شد.
    در آیین پایانی مهرواره از برگزیدگان به صورت شایسته تقدیر به عمل خواهد آمد.
نشانی دبیرخانه مهرواره:   آبادان- ابتدای خیابان یک احمد آباد-روبروی پارک پرندگان- جنب تئاتر شهر-کتابخانه عمومی ثامن الائمه  - ساعات حضور: 16 الی 19 شنبه تا چهارشنبه  هر هفته            تلفن:   09380914622 -09169285379                          
دبیر مهرواره: حورا تیلا                                                                    
فرم تقاضای حضور درنخستین مهرواره شاهنامه خوانی و نقالی
راویان مهر
(ویژه کودک و نوجوان) آبادان- اسفند ماه98
اینجانب............................................... با اطلاع کامل از شرایط فراخوان با ارسال مدارک مورد نیاز، تقاضای خود را برای حضور در بخش....................................... اعلام می نمایم.
عنوان اثر:.................................................... مدت زمان اجرا:....................شهر:..............................                      
تاریخ تولد:.............................. مقطع تحصیلی:............................. مدارک ارسال شده (فرم، DVD، عکس) به تفکیک ذکرشوند................................................................................................................................................................................
تلفن تماس ثابت:................................................. تلفن همراه:................................................................

نام و نام خانوادگی:                                                   
 تاریخ:                                                           
 امضاء:
 




نظرات کاربران